Welcome to izws.blogspot.com

Welcome to izws.blogspot.com. Please leave a comment or a message in my shoutbox so that i knew that you were here. Tq. :-P


Wednesday, August 20, 2014

Kitar semula tin

Assalamualaikum pembaca blog semua,

Musim raya ni biasalah agak busy dengan pi beraya, rumah terbuka, kerja dan lain - lain. So blog pun berhabuk la balik. So ni dah sapu habuk bagai ni baru mai semangat nak buat new post.

Semalam biasa lah aktiviti bersama Irdina dan aktiviti ni melibatkan kitar semula. Kami tak buang tin - tin yang telah kami gunakan so kami kitar semula untuk jadi mainan anak. Cuma kena hati - hati sebab tin tu ada bahagian tajam so as parent we must make sure that semua tin - tin tu tak ada bahagian tajam & boleh lukakan tangan diorang.

Yang pertama kami main ialah main tuju tin. Hehehe. Mesti korang ingatkan masa kecik - kecik dulu main tuju tin, tuju selipar dan lain - lain. Best kan. Guna ja apa yang ada di sekeliling rumah untuk main. Even bola pun buat dengan kertas surat khabar, letak batu kecik dalam kertas surat khabar pastu kepal - kepal jadi bola pastu ikat dengan getah. Kreatif juga kita dulu - dulu kan. Hehehe.





Walaupun tin tak sama tinggi main juga lah, susun la macamana pun asal jadi tower.

Pastu game yang kedua, sebab ada tali kami pun buat la telefon tali (line telephone) yang guna tali dengan tin - tin ja. Ni pun popular juga dulu masa budak - budak sebab senang ja nak buat.







And surprisingly Irdina sangat suka sebab boleh dengar suara abah walaupun abah kat dapur. Hehehe.


So jom main dengan anak - anak sambil recycle barang - barang di sekeliling rumah kita. Bagus untuk mengembangkan minda anak - anak sambil meningkatkan kreativiti mereka.

Tu sahaja untuk kali ni.

Bye.

izw

2 comments:

  1. Idea yang menarik! Saya masih ingat belajar mengenainya di sekolah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana membaca blog saya Xolla Nooma, ada juga projek sains guna konsep telefon tali ni kan.

      Delete

Related Posts with Thumbnails