Welcome to izws.blogspot.com

Welcome to izws.blogspot.com. Please leave a comment or a message in my shoutbox so that i knew that you were here. Tq. :-P


Thursday, August 21, 2014

Bagaimana Permainan Sedikit Akan Memanfaatkan Kanak-kanak

Assalamualaikum,

Post kali ni agak menarik kerana didapati amat berguna dan sangat menepati keadaan kita dahulu sebagai kanak - kanak. Ya lah dahulu mana ada Lego, Duplo, Melissa & Doug dan Toys R Us kan. Kalau ada pun mana la mampu nak beli sebab kita bukan dari kalangan orang yang berada.

sumber gambar: becomingminimalist.com

So guna lah apa yang ada di sekeliling kita seperti kayu, batu, kertas, plastik dan sebagainya. Dulu taman permainan pun tiada, nak main guna la papan untuk buat slide. Pastu batu pun boleh jadi mainan di mana kita main batu selambut atau batu seremban. Macam saya dahulu main lebihan jubin buat rumah untuk buat kapal terbang dan bayangkan sahaja 'kapal terbang' itu terbang. Hehehe. Itu dulu, sekarang pun boleh contoh macam post saya semalam mengunakan tin, tali dan bola sahaja Kitar Semula Tin.

Anyway nak cakap mengenai bagaimana permainan sedikit akan memanfaatkan kanak-kanak sebab saya baca satu blog ni becomingminimalist.com di mana lagi sedikit permainan yang kita beri kepada kanak - kanak mereka boleh jadi lebih kreatif dengan berfikir bagaimana untuk menggunakan perkara - perkara di sekeliling untuk dijadikan permainan. Ini dapat menjadikan mereka berfikir dan dapat menyelesaikan masalah - masalah yang timbul di dalam proses menyiapkan permainan tersebut.

So jom tengok point - point yang menarik:

Permainan bukan semata-mata alat-alat permainan. Permainan membentuk blok-blok bangunan untuk masa depan anak kita. Mereka mengajar anak-anak kita tentang dunia dan diri mereka sendiri. Mereka menghantar mesej dan berkomunikasi mengenai nilai. Dan dengan itu, ibu bapa bijak berfikir tentang apa asas yang diletakkan oleh alat permainan yang diberikan kepada anak-anak mereka.

Ibu bapa yang bijak juga berfikir tentang bilangan mainan yang kanak-kanak diberi. Walaupun bilik permainan dan bilik tidur hari ini diisi hingga ke siling dengan alat permainan, ibu bapa belajar untuk menghadkan bilangan mainan yang kanak-kanak perlu dimain.

Mereka memahami bahawa sedikit mainan sebenarnya akan memberi banyak manfaat kepada anak-anak mereka dalam jangka masa panjang. Di antara manfaat kurang permainan ialah:



  1. Kanak - kanak belajar untuk menjadi lebih kreatif. Terlalu banyak mainan mencegah kanak - kanak daripada membangunkan imaginasi mereka sepenuhnya. Dua pekerja kesihatan awam Jerman (Strick dan Schubert) menjalankan satu eksperimen di mana mereka yakin kelas tadika untuk membuang semua mainan mereka selama tiga bulan. Walaupun kebosanan bermula pada peringkat awal percubaan, kanak-kanak tidak lama lagi mula menggunakan persekitaran asas mereka untuk mencipta permainan dan menggunakan imaginasi mereka dalam bermain.  
  2. Kanak - kanak memberikan perhatian lebih lama. 
  3. Kanak - kanak membina kemahiran sosial yang lebih baik.
  4. Kanak - kanak belajar untuk menghargai sesuatu dan nilai sesuatu perkara.
  5. Kanak - kanak mengembangkan minat yang lebih untuk membaca, menulis, dan seni. 
  6. Kanak - kanak menjadi lebih bijak di mana mereka berfikir untuk menyelesaikan masalah dengan hanya peralatan yang terhad.
  7. Kanak - kanak kurang bergaduh antara satu sama lain. Adik - beradik dengan sedikit mainan terpaksa berkongsi, bekerjasama dan bekerja bersama-sama. Bukankah itu yang kita mahukan dalam masyarakat kita?
  8. Kanak - kanak mempelajari ketabahan hidup. Kanak-kanak yang mempunyai terlalu banyak mainan menyerah kalah terlalu cepat.
  9. Kanak - kanak menjadi kurang mementingkan diri sendiri. Kanak-kanak yang mendapat segala apa yang mereka mahu percaya mereka boleh mempunyai segala-galanya yang mereka mahu. Sikap ini akan dengan cepat membawa kepada gaya hidup yang tidak sihat (dan tidak sepatutnya). 
  10. Kanak - kanak lebih menghargai alam semula jadi dan lebih sihat dan segar kerana mereka suka bermain di luar rumah.
  11. Kanak-kanak belajar untuk mencari kepuasan di luar kedai mainan.
  12. Kanak-kanak hidup dalam rumah yang bersih dan kemas. Kenapa? Kurang mainan so kurang berselerak, simple kan. Hehehe.


Saya bukan anti-mainan. Saya hanya pro kanak - kanak. Jadi TOLONGLAH anak anda hari ini dengan menghadkan bilangan mainan mereka.

ps: Tolong jangan beritahu mereka anda dapat idea ni daripada blog saya. Hehehe.


Nak baca huraian yang lebih? baca di sini: Why Fewer Toys Will Benefit Your Kids

Blog ni dalam English, so kalau tak faham sila la guna Google Translate ya. Lagipunsaya ambil point - point yang penting saja. Huraian selebihnya ada di blog tersebut di atas.

Sekian, terima kasih.

izw

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails