Welcome to izws.blogspot.com

Welcome to izws.blogspot.com. Please leave a comment or a message in my shoutbox so that i knew that you were here. Tq. :-P


Monday, November 24, 2008

Rubik's Cube

Aku just nak bagi tau yg aku dah boleh selesaikan Rubik's Cube. Hehehe.
Buat korang yang tak tau Rubik's Cube tu apa, ni la menatang yang nama dia Rubik's Cube:


Aku boleh buat sebab aku belajar buat daripada pamplete yg aku ambik dekat Toys r Us ni. Korang boleh pi ambik satu kat Toy's r Us mana2 sebab free, tp Rubik's Cube tu kena beli la. Ada yang bentuk key chain jg. Dekat internet pun ada jg solution dia, just search Rubik's Cube solution ja:


Yang ni Rubik's Cube yg telah di kecamukkan oleh aku (bukan apa takut hampa kata aku tipu plk):


Ok, First step ikut pamplete tu, dia suruh selesaikan cross hijau, tapi aku selalu skip, lg senang kalau buat semua hijau satu layer terus ja. kalau ikut step dia byk la nak kena pusing. just use logic thinking ja.


Pastu, terus ja bagi satu layer hijau bawah tu betul semua kaler sekali dengan tepi dia sekali. Lupa plk nak bgtau yg penyelesaian Rubik's Cube ni nama dia Layer by layer solution sebab kita buat layer 1 smpi layer ke3:


Step 3, bagi second layer betul, that mean, keempat2 colour bagi second layer dah solve, mcm ni:


Nampak perbezaannya? Bagus... Lepas tu kalihkan cube tu supaya warna hijau yang telah diselesaikan kat bawah. Kita akan dapat warna biru kat atas dan selesaikan cross biru kat atas mcm ni:


Tapi, tepi bagi cross tu x sama colour, so kena bagi tepi yang biru tu sama colour dgn 4 colour yg lain, nampak perbezaannya?.


Tapi bucu pula x sama colour so next step, kena bagi bucu yg betul duduk tempat yg betul, so tiap bucu kena bagi duduk tempat yg betul walaupun colour dia x betul (ckp berbelit2, tp buat2 paham ja lah ya).


Pastu, the last step bagi bucu2 tu sama.


Ni la step yg paling aku suka sebab setiap layer dah betul so just pusing ketiga2 layer utk bagi setiap layer sama colour, huhu. bestnya!!!:


Satu pesanan, jgn beli yg murah sgt, beli la yg ori sebab, yg ori pulas la mcmn pun akan tahan punya. Yang aku beli kat Padang Besar RM 5, 2 hari ja aku pulas terus hancur. Rubik's Cube yg dah siap di atas stand (masa beli dapat sekali).


Dekat rubiks.com pun ada solution dia, pi la cari sendiri. tapi lain sikit drp pamplete yg aku dpt. Ok, selamat mencuba. Adiosa...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails