Welcome to izws.blogspot.com

Welcome to izws.blogspot.com. Please leave a comment or a message in my shoutbox so that i knew that you were here. Tq. :-P


Thursday, July 10, 2014

Arts & Crafts: Elmer the Elephent

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Seperti yang dijanjikan semalam ada buat art & craft dengan Irdina. Apa yang saya boleh katakan ialah cabaran untuk melakukan craft bersama anak berumur 2 tahun lebih adalah sangat mencabar kesabaran kerana tindakan - tindakan mereka yang agak cepat dan tidak menentu.

Semalam saya menggunakan pisau yang agak tajam (craft knive) untuk memotong kertas - kertas yang digunakan untuk melekatkan pada Elmer dan saya hampir - hampir luka kerana tindakan Irdina yang sangat cepat. Nasib baiklah pisau tersebut hanya terkena kepada saya, tidak pada Irdina. Alhamdulillah. Berhati - hati menggunakan peralatan yang tajam ketika berada bersama mereka.

Lagi satu cabaran yang perlu dihadapi ialah mencari kertas tisu kerana di sini tiada craft shop yang besar seperti di kl. Saya hanya mencari kertas tisu tersebut di kedai2 alatulis dan kebanyakannya tiada. Nasib baik lah saya ada membeli handmade paper di Daiso tidak lama dahulu. Paper ni lebih kurang sama dengan kertas tisu, cuma agak sukar di gam kerana teksturnya tidak sama seperti kertas tisu.

Handmade paper from Daiso
Dah habis potong kertas tibalah masanya bubuh gam. Hmm, bayangkanlah tangan yang belum cekap memegang berus dan celup gam sampai ke hujung berus. Habislah belemoih (comot) tangan tu dengan gam dan kertas yang melekat di gam dekat tangan dia. Sabar lagi. Hehehe. Tapi bagus juga sebab dia boleh merasa melekitnya gam tu dijari dia sebab it is a sensory learning. So this where the fun is. So fikir positif la, tak pa nanti kita basuh tangan dan abah kemas meja tu. Gambar meja time tu memang tak sempat diambillah ya.

So nilah hasilnya. Walaupun x cantik macam dalam website theimaginationtree.com tu, tak apalah, hasilnya bukan menjadi ukuran tetapi the effort of her doing the craft and the quality time we spend together is priceless. Hope Irdina akan ingat masa yang kita habiskan bersama ni bila Irdina tengok blog ni bila dah besar. Hehehe.



Muka budak happy dengan Elmer the Elephant. Hehehe.

"Adik happy sangat" Hehehe.
Hope my friends yang ada anak - anak kecil tu jom buat art & crafts macam ni. Tak susah pun, better main dengan diorang daripada bagi depa main ipad kita pula tengok tv sebab masa kita bersama dengan anak2 memang terhad, nanti masuk sekolah mesti dah tak main dengan kita dah, dah ada kawan2. Time ni ja nak main dengan anak - anak kita. Hehehe.

Ok. Adios.

Bye.

izw

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails